Met de fiets naar school, doe de belofte!

14 september 2018

Een nieuw schooljaar! Wij gaan er met elkaar  iets moois van maken en willen kinderen stimuleren vaker op de fiets naar school te gaan.  Onderschrijft u ook het initiatief van de Fietsersbond? Doe dan de belofte  via  www.fietsersbond.nl/belofte  en laat zien dat onze school een echte fietsschool is!

Wat houdt de belofte in?
De Fietsersbond stimuleert ouders regelmatig met de fiets naar school te brengen. Dat is beter en leuker voor iedereen. Kinderen leren door veel te fietsen veiliger met het verkeer om te gaan en het is ook natuurlijk gezond om veel te bewegen. U hoeft niet te beloven altijd met de fiets te gaan (mag natuurlijk wel), maar om vaker te kiezen voor de fiets in plaats van de auto. Of u  het nu doet voor de ervaring van uw kinderen, de betere schoolprestaties of voor de eigen gezondheid; de belofte maakt u  bewust van alle voordelen van het fietsen.

Fietsende schoolkinderen leren beter
De fietser zet het lichaam in beweging én de hersenen. Bij fietsers worden in het geheugencentrum (hippocampus) zelfs nieuwe hersencellen aangemaakt, die ook nog eens sneller groeien. Na een fietstochtje naar school kun je gemakkelijker leren en beter concentreren. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Alle reden, vindt de Fietsersbond, om te stimuleren dat alle kinderen en tieners (meer) naar school fietsen. Hard nodig, want steeds meer scholieren hebben geen fiets of gaan met de auto naar school. Een gemiste kans! De Fietsersbond kan niet genoeg benadrukken dat Nederland moet blijven investeren in de positie van Nederland als eerste fietsland in Europa. En om Nederlanders van jong tot oud te blijven stimuleren om de fiets te pakken, waar dat maar even kan.

Zelfstandig fietsen naar school
Kinderen die met de fiets naar school gaan, hebben een beter waarnemingsvermogen, hun fysieke conditie is beter, hun motoriek is beter ontwikkeld, en ze kunnen de risico’s in het verkeer beter inschatten. Hoe sneller ze zelf op straat fietsen, hoe sneller ze veilig en zelfstandig naar het voetbalveld of vriendjes kunnen fietsen. Zij kunnen dit volgens de Fietsersbond het beste leren door zelfstandig naar school te fietsen. Een verkeersveilige schoolomgeving en veilige schoolroutes zijn voorwaarden om kinderen zelfstandig naar school te laten gaan.

Werkgroep Verkeersveiligheid Multatulilaan
Op dit moment werken we daar met de werkgroep Verkeersveiligheid rondom de school hard aan! Houdt u de informatie via de plaatselijke pers  en de Nieuwsbrief van de school in de gaten?!  Op 28 september zullen, vanaf 13:00 uur, vanuit de gemeente Voorschoten  wethouder Lamers en de beleidsmedewerker van Verkeer en vervoer, de heer Thomas Looye aanwezig zijn om, voorafgaand aan een remwegdemonstratie, op school de dialoog aan te gaan  over uitkomsten uit  de gehouden enquête en daaruit voortvloeiend, aanbevelingen.

Nieuwsitems